lördag 1 februari 2014

Nya böcker!

Jag har köpt nya böcker (eller ja, stickboken har jag köpt och virkboken har jag fått av min man!), och jag är jättenöjd med båda två.

Jag hade nog aldrig köpt den här boken baserat på framsidan på den! Jag läste någonstans om den, någon rekommenderade den, och jag är hemskt glad att jag köpte den. Att jag inte hade köpt den på "utsidan", kan jag inte riktigt förklara, men jag tycker att den ser tråkig ut, och gillar inte (men å andra sidan ogillar jag den inte heller...) framsidans ponchoaktiga plagg. Inte för att jag inte gillar grått, och inte för att jag inte gillar poncho, tvärt om, men just den här är inte "my cup of tea" bara.

Boken är dock fylld med fantastiskt fina bilder och mönster! Jag har åtminstone två favoriter som jag vet att jag kommer att sticka, dels Rita som är en rätstickad raglantröja, så himla fin! Och jag är dessutom inne på rätstickning nu, mitt nästa projekt ska definitivt vara till större delen rätstickat! Jag länkar inte till den på Ravelry, för det finns tyvärr ingen bild där, och själv har jag ju som sagt svårigheter att få in bilder i mina inlägg... En annan favorit är en helt underbart snygg kappa, också i rätstickning, nämligen Fiona. (På Ravelry finns bilder på denna, men det är inte lika snygga bilder som i boken.) Nu råkar mina två exempel här vara rätstickade, men boken är mer varierad än mig och det finns både spets och flätor och en massa annat också. Jag gillar den skarpt.

Stora boken om virkning har jag ännu så länge bara hunnit bläddra igenom lite grann, men den är lite grann som ett uppslagsverk över olika strukturer och tekniker och det finns också några få mönster på plagg insprängda lite här och där. Boken är på ca 270 sidor, och kanske inte något jag kommer att ligga och läsa i från pärm till pärm på kvällarna. Men jag kommer att använda den som inspiration och för att lära mig olika tekniker. Är ju tex lite intresserad av att testa på fri-virkning, och det fanns även ett mindre avsnitt om det i denna bok. Jag tycker efter ett par bläddringar i denna, att den är väldigt prisvärd, den kostade bara 150 kr. Och jag tänker att jag kommer att ha nytta av den här, när jag ska försöka mig på att göra någon av alla fina virkade tunikor och toppar jag hittat och pinnat på Pinterest... (Det är svårt att hitta mönster till dem, inte ens på Ravelry tycker jag. Så då får jag väl försöka freestyla.)

1 kommentar: