tisdag 13 juli 2010

Ett par klara


En del av er har säkert förstått vid det här laget, att jag är lat. Och sist jag gjorde tå-upp-strumpor, prövade jag att göra Dödergöks istickade häl, och jag gillade den inte. Främst eftersom jag är lat! och inte förstod vitsen med att få ännu fler trådar att fästa än nödvändigt. (Näst efter att montera stickade delar, avskyr jag att fästa trådar mest av allt... När vi pratar stickning alltså.) Plus att man skulle sy maskstygn i slutet, och det får jag aldrig till riktigt snyggt.

Och jag har alltså letat efter andra häl-alternativ, utan större framgång ska sägas.

Så när jag nu skulle sticka raggisar, funderade jag således på hur jag skulle kunna använda mig av Novisen handarbetars, aka Stiko Marias smarta tå-upplägg utan att behöva krångla med extra trådar och maskstygn och jävelskap. Och det slutade med att jag gjorde en helt vanlig, fast från fel håll... Det funkade skitbra, rent ut, och nu undrar jag vad som är haken - kommer dessa strumpor att kasa ner mer eller vad? För varför har jag aldrig sett detta förut? Dessa strumpor ska vara pris på släktkalaset i augusti, men jag inser att jag snarast måste göra mig ett eget par för att testa om detta verkligen är så smart som det känns i nuläget... :-D Kan det vara så att det är utseendet som gör att man tydligen inte gör så här - fast jag tycker inte att det ser konstigt ut.

Hm.

Nu är det dags att lägga upp för ännu ett par, i större storlek! För övrigt är det grymt bra att sticka sockar när det är så här varmt, det blir inte så stort, varmt och skrymmande i knät. Trots att det är ull.

De här är förresten stickade i Svarta Fårets raggsocksgarn, färg 80, ljusturkos (trevligt garn), med stickor 5.

3 kommentarer:

  1. Spännande med mönsterexperiment - allt som gör stickandet lättare är bra tycker jag (som inte heller är ngt fan av monterande)
    Hoppas att de funkar bra när de används också

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag nyfiken; vad är det du har gjort? Hälen ser ut att vara en sådan häl, som finns beskriven i "alla gamla" stickbeskrivningar. Synnerligen snygg häl!

    SvaraRadera
  3. Skickligt att sticka vanlig häl bakvänt!! Imponerande :) Min hjärna är väldigt dålig på logiken i sock-hälar så jag har inte ens vågat att testa :D
    Skojs att min uppläggning används :) Gör mig glad :)

    SvaraRadera