söndag 9 februari 2014

FO; Randiga koftan

Jaha, då var randiga koftan klar. (Det blev inget fint ljus idag att fotografera i, så vi gjorde ett försök inomhus...)





Man kan faktiskt lika gärna ha koftan med knapparna både framåt och bakåt, det ser lika bra ut vilket som. Hon bestämde själv hur långa armar hon ville ha. Eftersom jag bytte garn, så var inte stickfastheten riktigt rätt, men det struntade jag i, tänkte att modellen "tål" det. Och jag tycker inte att det blev särskilt tokigt.

Mönster: Mönstret är detta dropsmönster. Jag gjorde ju i och för sig inte delarna för sig, jag gillar ju inte att montera, så jag stickade allt i ett stycke, nerifrån och upp. Och jag plockade upp maskor runt armhålen och stickade armarna neråt istället = ingen montering då heller!
Storlek: S.
Garn: Drops Alpaca Silk, en ganska ny kvalitet från Garnstudio. Tror att det kanske gick åt max 250 gram... (fast nu gissar jag bara! Note to self, köp en våg!). Mjukt och lätt och fluffigt, och varmt, det kändes även när jag stickade med det. Det var dock inte så smidigt och trevlig att sticka med, tappade liksom lusten lite i början, men gjorde klart ändå. I de beiga ränderna har jag även stickat med en guldglittertråd, men den syns inte på bilderna ser jag.
Stickor: Knitpro nr 4,5 till kanterna, och 5,5 till resten av koftan.
Svårighetsgrad: 2 av 5. Lätt mönster och konstruktionen på koftan är ju rak och inga konstigheter alls.
Nöjdhetsgrad:  Den blev la okej. Ovanliga färger för att vara mig (fast nu var den ju i och för sig inte till mig, tänkte ju på dottern redan när jag köpte garnet, såatte.) Mest nöjd tror jag att jag är med knapparna, guldskimrande pärlemorknappar! De blev jag dödsförälskad i, och som tur var hade de just precis så många jag behövde i affären. Så, kanske 3 av 5? Ja, jag tror det är en 3:a!

9 kommentarer:

  1. Perfekt og passer helt supert til modellen. ;-)

    SvaraRadera
  2. Superfin och tröjan är också fin. =)

    SvaraRadera
  3. Himla fin :) och den var så fin att ha med knapparna bak.

    SvaraRadera
  4. det ser ut som en riktigt fin vårkofta!

    SvaraRadera
  5. Den blev jättefin!!! Hon är sååå.... fin i den !!

    SvaraRadera
  6. Så snygg!!
    Att jag missat detta mönster... precis min smak på tröjor!

    SvaraRadera
  7. Superfin! Hade jag sett dropsmönstret hade jag nog ratat det direkt, men när jag ser din kofta så blir jag riktigt inspirerad. Jag tycker den förtjänar mer än en 3:a!

    SvaraRadera
  8. Jättefin! Passar tösen perfekt.
    Oh, jag måste ut och kolla på mina rabarber - de kanske också är på väg? :)

    SvaraRadera
  9. It's a pity you don't have a donate button! I'd certainly donate to this brilliant blog!
    I suppose for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed
    to my Google account. I look forward to fresh updates and will share this site
    with my Facebook group. Chat soon!

    My weblog renuvacell Reviews

    SvaraRadera