söndag 27 november 2011

FO: Vantar



Funkar fint, alpackagarn överhuvudtaget tycker jag allt bättre och bättre om! Jag har bestämt mig för att de är klara så här, inget ytterligare tjafs, röda gosiga vantar som värmer. Just nu är de lite, lite stora, men om det visar sig vara ett problem så får jag väl tova dem lite (för hand då, så jag har lite kontroll över processen... Kan ju gå hur som helst annars).

Eftersom jag inte lyckades få det helt tight när jag gjorde ökningarna för tummen, och det blev lite för mycket mellanrum där, så fuskade jag med att fästa tråden runt där i slutet! Så nu syns det inte alls. (Man får inte vara dum, då kan man bli chef har alltid min mamma sagt...)

Jag tror att jag skulle vilja ha ett par sockar i alpackagarnet, i sådan här enkel, basic modell med slätstickning.

Mönster: Följde det inte direkt, men utgick ifrån detta dropsmönster för att se hur ökningarna kring tummen skulle göras. Min avantar är kanske 5 cm längre i skaftet också tror jag.
Garn: Drops Alpacka, ca 70 gram kanske, i dubbelt garn, i en härligt tomteröd färg!
Stickor: Strumstickor nr 4,5.
Storlek: M/L, aningens stora till mig som har normalstora händer och handleder.
Svårighetsgrad (för mig): 1 av 5. Märkligt det där, att jag tror att något är så HIMLA svårt att jag lite drar mig för att försöka. Jag tror att det ofta är därför jag sätter ett så förhållandevis lågt värde på svårighetsgraden, jag är så positivt överraskad över att jag fixade det...
Nöjdhetsgrad: 4 av 5. Jag tycker de blev jättefina, och hoppas att de blir välanvända i vinter. Jag gillar ju som ni kanske märkt när det är ganska rent och enkelt, jag vill ha det lugnt och fint och inte alltför mycket som händer och pockar på uppmärksamheten. Även om jag beundrar motsatsen, så är det inte det jag väljer att bära själv.

Annars så håller vi oss idag inomhus, stormen Berit (hette hon väl?) gör sitt bästa för att blåsa bort oss idag. Det blåser regn in under takpannorna... tur de ligger kvar hittills i alla fall, men det ska visst bli intensivare under eftermiddagen. Min yngsta kommer att sitta i en bil under ett par timmar på väg hem under det värsta, känns inget vidare faktiskt. Längtar tills hon är hemma i säkerhet igen!

4 kommentarer:

  1. De ser väldigt mysiga och juliga ut! Hoppas vinden lägger sig snart. Här har vinden blåst fart i gardinerna trots stängda fönster. Inte så bra fogat tror jag...

    SvaraRadera
  2. Perfekta bilvantar! Svårighetsgrad spelar ingen roll, bara man blir nöjd! / Annika

    SvaraRadera
  3. Glada fina vantar! Hoppas att dottern kom hem "save and sound".Gillar inte heller när delar av familjen är ute på äventyr....

    SvaraRadera
  4. Fina vantar, juliga och glada! Tror jag härmar dej lite glatt, vantar går ju alltid åt (åh, nu låter jag som min mamma) och Drops alpacka finns alltid över. Hoppas den lilla kom hem ordentligt, jag håller med om att slappna av kan man göra när hela boet är samlat, och ingen är ute på vift. :-)))

    SvaraRadera