tisdag 6 juli 2010

FO - linsjal





Tja, det här var ett garntest egentligen, kan man säga. Jag har stickat sjalen i Drops 100 % Lin, färgen är vad jag kallar för "jeansblå" (numret är 103). Rundsticka nr 4,5. Vad tyckte jag om garnet då, jo det var helt ok att sticka i. Inte så stumt som jag trodde det skulle vara, utan rätt följsamt och som sagt helt ok. Men däremot retade det gallfeber på mig, att garnet var så dåligt nystat! Det bara föll isär och jag var tvungen att reda ut knutar flera gånger när jag inte upptäckt i tid att jag fått ut halva nystanet när jag dragit till mig mer garn (jag har stickat den framför TV:n, med minimalt med uppmärksamhet på stickningen. Vilket syns på ett par ställen om man tittar noga... :-D). Jag prövade för första gången ever, att sticka på pärlor också - jäklarns vilket pill! Och då gick det inte att vara ouppmärksam, kan jag säga.

Igår tvättade jag och blockade sjalen, och OJ, vad vansinnigt stel den blev! Är det normalt för lin, eller??? Eller kan det bero på att jag för ovanlighetens skull handtvättade och inte har fått ur allt tvättmedel? Får väl se om den blir mjukare vid användning, eller så får jag väl tvätta/blocka om den. Blockning förresten, det är något jag måste öva på inser jag...

Mönster: Slätstickning med ökning på varje rät-varv. Bården har jag tagit från Spadersjalen (bara för att det råkade ligga i garnkorgen brevid mig när jag tyckte att det var dags att börja med bård... ).
Garn/åtgång: Ca 3,5 nystan Drops Lin.
Stickor: Rundsticka nr 4,5.
Mått: Ca 1,7 m på längden, och 0,75 m på höjden.




4 kommentarer:

  1. Vad snyggt det blir med ett mönster på kanten och resten är slätt.

    SvaraRadera
  2. Skölj den i lite hårbalsam

    SvaraRadera
  3. Så fin den blev! Började sticka lite i lingarnet Linnea fr Ullcentrum, men jag tyckte det var stelt redan vid stickningen och inte roligt att sticka med.
    Ser tipset med hårbalsam, man kanske skulle härva upp garnet och skölja det lite, hmm...

    SvaraRadera
  4. Lingarn är jääääääääääääättestelt, lin överhuvudtaget har en stelare struktur. Fast det mjuknar efter slitage och tvättar...

    SvaraRadera