söndag 27 december 2009

Accessoarer


... eller i alla fall mössor och vantar. Det har blivit en del virkade eskimovantar det sista, och för några dagar sen gjorde jag de beställda randiga. Och av resterna blev det en mycket skum och ganska ful mössa, som Ella envisades med att hon ska ha ändå. Som vanligt är färgerna inte riktigt de rätta, på min skärm i alla fall. I verkligheten är det senapsgult och rostrött/orange. Jaja.
Carro behövde en mössa som det inte blåste rakt igenom, så jag rotade igenom restgarnsförrådet och fann gräddvit Järbos Fuga och Drops Vivaldi. Det blev en variant av detta mönster, jag har i stort sett följt det, fast stickat i två trådar Fuga och en tråd Vivaldi då. Med rundsticka 4,5. Den blev tät och bra, och "mission accomplished" så att säga. Det blev ett par vantar enligt samma princip också - härligt praktiskt med gräddvita vantar, va?

Min "krage" är klar också, den som inspirerats av Thermis. Jag måste bara komplettera den med några knappar till, det blev materialbrist. Jag stickade den också i gräddvit Fuga, en tråd den här gången, och en tråd Vivaldi. Jag har inte använt den än, men den känns väldigt lätt och fluffig, den blir nog bra att ha under (om jag inte har gjort den för kort/för lös, men det visar sig när jag testat den ordentligt). Och som sagt, så bara älskaaaaaaaaar jag de röda snäckskalsknapparna! Det är samma sorts knapp som jag har på mina virkade vantar. Tycker de är fantastiskt vackra.





(Sen är det ju så fantastiskt lätt och blir så himla bra när man fotar sig själv... :-) Men vad gör man, när jullovslediga barn sover halva dagen, när de är igång håller ju solen på att gå ner...)

1 kommentar:

  1. Underbara vita vantar. Det fungerar faktiskt bättre än man tror med vita vantar. Men man får passa sig för att låna ut dem. En gång lånade min man ett av mina vita par vantar, och åt korv med ketchup...

    SvaraRadera