fredag 27 maj 2011

Senaste bebisfilten!

Nu är den klar, och jag är rätt nöjd med hur den blev! Jag velade fram och tillbaka i över en vecka hur jag skulle avsluta kanten, men oftast är det enkla det bästa! Det blev en enkel fastmaskkant i samma färg som storasysters bebisfilt.

Jag ville ju ha den liksidig så att säga, så det blev ett rutmönster med räta/aviga. Inramat av en mosstickad kant, och så färgkanten sist då. Jag stickade med lite större stickor den här gången, så den är lite skirare än storasysters som du kan se här. Som vanligt höll jag på att säga, har jag använt mina favvo-stickor, KnitPro i storlek 5 den här gången. Och garnet är Järbos Fuga, som är 50/50 akryl/ull. (50 % akryl är vad jag kan stå ut med. Men här är det ok, och det är så praktiskt att kunna tvätta i maskin på 40 grader när det är till småbarn!)

Och jag är färdig i god tid också, bebisen kommer inte förrän i mitten av juli!



 



3 kommentarer:

  1. Så mysig den ser ut!!
    Fuga är helt ok, har också stickat i det. Det var skönt att sticka i om jag minns rätt.

    SvaraRadera
  2. Så snygg den är! Vilket tålamod du har!

    Nu blev du förvånad att jag dök upp va?!
    Så även jag!

    SvaraRadera
  3. Filten ser himla mysig ut! Skönt för det lilla tillskottet att ligga insvept, små bebisar vill inte ligga och vimsa med sina armar och ben (har jag insett). Fint med rutorna!

    Välja folkdräkt... Det är inte helt lätt och andra människor har en hel del åsikter, typ de hos Mora hemslöjd. Jag ville ha en dokumenterad dräkt, alltså en som fanns i verkligheten en gång i tiden, inte en komponerad dräkt som man vid olika tillfällen har inspirerat ihop av idéer och rester av gammal historia. Dessutom ville jag ha en som jag tyckte var snygg. Och därifrån jag kom, Jönköpingstrakten fanns inte någon dokumenterad dräkt, och de komponerade som fanns gick mycket i blått, och det är inte min grej. Så man får bestämma vad man vill ha själv, Sverigedräkten är nog lätt att få tag i material till, jag hade ett himla sjå...

    Tack för tipset vad gäller Menten! Jag tror jag börjar med avslutningen, men får jag mera än 30 g garn kvar på slutet blir jag galen! :-)))) Får blocka med min brors visdomsord i öronen: går det inte med våld, så försök med mera våld!

    Flytthjälp... Du har mina sympatier!! Kommer ihåg när vi flyttade till vår första icke-studen-lägenhet, tre trappor utan hiss och MASSOR av böcker. Jag fick sådan träningsvärk att jag inte kunde gå på en vecka. Man får vara glad för kalorierna som rinner av! :-)))
    Må så gott!

    SvaraRadera