måndag 13 september 2010

Äntligen.





Ja, äntligen är den klar. (Känns som om punkten borde vara väldigt fet där... :-D) Ska börja med att säga att jag är nöjd med tröjan, som väl blev någon sorts blandning av en vanlig pippitröja och en fiskartröja. Jag har utgått från en skiss och mått som jag mätt upp på Ella som ska ha den (hon på bilden alltså). Jag har stickat den på rundsticka, fram- och bakstycke samtidigt således. Stickade sen ihop axlarna, och tog upp maskor i armhålet, och stickade armarna rakt ut därifrån. Armarna avslutades med resårstickning, medan nedre kanten på livet har en rak, avigstickad kant. Snoddar önskades inte, och kanten runt halsen är virkad med två varv fastmaskor.

Garnet är Hjertegarn/Blend, stickor jag använt är nr 3 och 3,5.

Och nu blev det så där lustigt igen, att jag inte riktigt har bestämt vad jag ska göra nu... Men jag tror att jag ska göra en sjal i svart merino, eller grå alpacka. Men en sjal i alla fall tror jag.

Och visst är min lilla kråka söt, men jag kan säga att jag fick övertala med väldigt bestämd röst för att få ut henne och fota henne. (De säger att det här går över när de blir äldre... Jag hoppas det stämmer! :-D)

7 kommentarer:

  1. Den blev verkligen riktigt, riktigt snygg!! :) Vilken snygg kombo du skapat - både dotter & tröja. Två vitt skilda typer av skapande men båda med mycket gott resultat! :D

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken myströja!Supersnygg!

    SvaraRadera
  3. Supersnygg tröja på supertjusig modell! Och inte visste jag att det var typ egen design! Coolt! Jag kämpar vidare, har varit bortrest en del, men nästa helg, dåååååå skall vi får se FO:n...
    :-)

    SvaraRadera
  4. Åh, den blev ju kanonfin! Hoppas mottagaren är nöjd med sin tröja!

    Har varit sugen ett bra tag på att sticka nån sån pippitröja, men kan liksom inte bestämma mig för varken vilken storlek (har ju små människor i familjen också) eller vilka färger...

    SvaraRadera
  5. Snygg tröja på fin flicka!
    Sjalstickning är bra pausunderhållning ;-)

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken snygg tröja! Du har inte lust att dela med dig av mönstret? Skulle vara kul att sticka såna till mina döttrar :)
    //eva

    SvaraRadera