söndag 26 oktober 2014

FO; Norgetröjan

Då var denna klar, och som ni ser så blev det inget mönster längst ner på armarna. Jag följde alla goda råd! Jag stickade muddarna lite längre dock, så att armarna ska vara mer flexibla i storleken.

Mönster: Ett Dropsmönster, nämligen Starshine.
Garn: Drops Lima, och allt från garnlagret!!!
Stickor: Nr 4 och 3.
Storlek:  Det där med storlekar är tydligen inte min grej; Jag började sticka storlek 7/8 år, men när själva mönsterdelen var stickad, så hade jag så många maskor som det skulle vara för storlek 5/6 år...? Jag kollade, räknade, mätte, och vet ändå inte hur det har kunnat bli så! Men, eftersom storlek 7/8 var i största laget för den som ska ha tröjan, och den faktiskt ser ut att passa bra ändå, så körde jag på som det var. Ska dock bli spännande att se om den faktiskt passar!
Svårighetsgrad: 2 av 5. Har ju inte gjort några (medvetna) ändringar, bara kört på.
Nöjdhetsgrad: En 3:a av 5. Tycker att den ser ok ut, men det ÄR ju ett övningsprojekt så den ska inte synas noga i sömmarna! Och 3:an beror ju på om den passar eller inte på mottagaren...

6 kommentarer:

  1. Den blev jättesnygg!!! Det var nog rätt beslut att inte ha`mönster på ärmarna :) Hoppas att mottagaren blir nöjd :)

    SvaraRadera
  2. Den ser jättefin ut!!

    Grattis till att ha slutfört ett projekt i fair isle - något du ville lära dig men inte riktigt vågade ta tag i!! Det är verkligen starkt av dig att ha gett dig i kast och klarat av det, utan problem!!

    Jag håller tummarna för att den passar mottagaren perfekt:)

    SvaraRadera
  3. Ja jag tycker också att den ser jättefin ut . Rött och vitt är himla fint . Hoppas också att storleken är ok

    SvaraRadera
  4. Visst ser den fin ut. Och vilken god känsla att ha tullat på förrådet.

    SvaraRadera
  5. flerfärgsstickning är nog det mest korrekta namnet, för skall man vara petig så syftar fair isle stickning specifikt på just - fair isle mönsterstickning. Stranded knitting är nog det mest korrekta på engelska, när man stickar med flera färger.

    Själv brukar jag fotas,t lite slarvigt, kalla det för antingen fair islestickning, eller för tvåfärgsstickning.

    Gissningsvis har du rätt när du kallar det för flerfärgsstickning:)

    SvaraRadera
  6. Supersnygg! Älskar flerfärgsstickning och norska mönster. Genast blir jag sugen på att sticka en till någon av mina pojkar. Tycker du gjorde rätt i att skippa mönster på ärmarna, blir bara en massa fingrar som fastnar .

    SvaraRadera