måndag 10 augusti 2009

En lägesrapport i bilder... vad som hänt sen sist!


Jag och min äkta hälft åt lunch på ett café vid kanalen, solen sken och det var lagom varmt och gott! Mysigt var det!

Eftersom det var en underbar sommardag, tog jag och en kompis en promenad i hennes nya kvarter. Mitt i villaområdet, finns en gammal "slaskegata" bevarad, dvs en gata där man tidigare tömde latriner, slask och annant läbbigt, och utefter denna gata (eller gränd snarare), skulle alla verksamheter som alstrade avfall placeras enligt stadsplaneringen. Bilden är tagen vid 21.30-tiden på kvällen...


En annan härlig sommarkväll, for jag och min älskade lilla fotonörd ut och fotagraferade, hon åkrar och växter, jag henne...


Den här bilden har hon själv beskurit och ändrat lite på.


Brorsan var här med sin yngste son - 9 månader gammal och full fart framåt! Han är så söt så man vill äta upp honom... Syrran var också här en snabbis med sin ljuvliga dotter (på väg från sjukhuset, lillan har haft lite svårt att andas och varit inlagd för observation tillsammans med sin mor förstås. Förmodligen är det nyupptäckt förkylningsastma, vi har det i släkten, så det känns inte så allvarligt, vi vet hur vi ska hantera det...). Men i alla fall, jag fick inga bra bilder på henne, hon rörde sig för mycket och för snabbt så mobilkameran hängde inte med, så där som en 11-månaders baby kan göra!


På stickfronten är läget följande: Den röda Spadersjalen är klar och blockad, men kommer inte att visas upp! Det gick verligen troll i den stickningen, fick komplettera med mer garn vid flera tillfällen, fick parkeringsböter pga det, sen räckte garnet ändå inte i slutet! Det saknades ca 1-2 meter... Jag trodde mig inte om att klara av att repa upp för att halvera den sista mönsterrapporten utan att tappa bort maskor och mig själv i mönstret, och sticka baklänges är ju... dödens tråkigt. Så jag chansade på att det skulle funka att maska av, bara aningens lite hårdare än vanligt. Det var ju ett generalfeltänk, kan jag säga... Detta innebar att kanten blev för kort så klart. Det slutade med att jag fuskade (och jag kommer aldrig erkänna det för någon utöver att jag nämner det här, all kännedom om detta kommer att förnekas å det bestämdaste). Jag blockade sjalen upp och ner... Ingen stickkunnig kommer att få titta så nära på den att de upptäcker det, och mina närmaste skulle aldrig upptäcka det om jag inte själv berättar det... Sjalen kommer att användas av mig som halsduk i vinter, för garnet är ljuvligt!

:-)

Men jag blev i alla fall väldigt nöjd med spetsmönstret, och jag kommer att göra fler sjalar i detta mönster. Ska testa ett garn med färgskiftningar nästa gång!

Jag har som synes på bilden ovan, börjat på nästa projekt, som alltså är en beställd kofta i Eskimo till fotonörden, efter detta mönster från Drops. Hon ville ha den lite längre, så jag har förlängt den nedre resårstickningen lite, men det återstår att se om det var tillräckligt. Eskimo är väldigt snabbstickat! Som det känns idag, kommer jag att hinna sticka klart den innan min semester är slut (har två veckor kvar!), och då ska vi ändå flytta till helgen!

Och sist men inte minst, så ska jag idag blocka ett gammalt färdigt projekt som bara inte har blivit blockat ännu, en pippitröja. Det var lite nostalgi att sticka den, kommer ihåg att min moster som är tio år äldre än mig och följdaktigen var en stor idol för mig när jag var liten, hade en sån här, och hon var såååå cool! (inte för att jag skulle ha uttryckt mig så då, men ändå! :-) ) Pippitröjan är förresten stickad i Järbos Fuga.


Och så har jag ju fått vinsten i Tant Koftas utlottning, ett garn som jag aldrig stickat i förrut men som verkar väldigt intressant! Det är mycket mjukt och behagligt, och känns inte ull-sticksigt alls, så det kanske skulle passa i en ny sjal? Det är lite tunnare också än det röda garnet, så det kan ju passa bra.

Och nu måste jag sluta, för nu åskar det igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar