lördag 23 juli 2011

FO: Sockor med falska flätor




Mönster: Sockor med falska flätor, från Sticka (Heléne Wallin).
Garn: Tove, SandnesGarn.
Stickor: Rundstickor nr 2,5.
Storlek: Lagom för mig!
Svårighetsgrad (tycker jag): 2,5 av 5. Mest för att det var så tunna stickor, och för att jag stickar ganska hårt och i kombination med lite rufft garn, så blir det liksom lite motsträvigt.
Nöjdhetsgrad: 4 av 5 tror jag bestämt, känns som om dessa kan bli höstens favoriter. Hyfsat tunna, men ändå varma!
 
Just nu ösregnar det och åskan går, och jag stickar mera falska flätor i ett par muddar som är ett "stickighetstest" (som syftar till att svara på frågan: är det någon idé att sticka fisketröja till yngsta dottern i Drops Alaska?) Här kommer förresten ett tips, kom ihåg var ni hörde det först! I varje fall i vår del av världen, är det hysteriskt inne med Pippitröjor framför allt bland ungdomar. Min yngsta som är väldigt modeintresserad och som inte vill se ut som alla andra (lite grann av en motsägelse kan man tycka), önskar sig nu en traditionell fiskartröja av den typ Greitzan gjort. (Länk här.) Pippitröjan är inte lika rolig att använda längre eftersom "alla" har såna nu. Så det ligger i planerna så att säga, och därav garntestet. Intressant färg hon valde, typ roströd.
 
 
För övrigt så funderar jag på nästa projekt, jag har två intressanta påsar, den ena full med svart Drops Lima, och den andra full med mörkturkos Drops Karisma. Kanske blir det en uppifrån och ner a la Koftans kofta. Samtidigt skulle jag vilja testa att göra något i lite glesare struktur, men jag vet inte riktigt vad eller hur. Mmmm, alla dessa val!
 
Idag har jag också försökt ta in det tragiska som hände i Norge igår. Det enda jag kommer fram till är: Obegripligt! Det finns inga mer ord för att beskriva något så märkligt och tragiskt. Jag ryser när jag tänker på den skräck de stackars ungdomarna måste känt när de jagades av en galning med skjutvapen. Jag är åtminstone tacksam för att mina släktingar i Oslo är ok.  

6 kommentarer:

  1. Det är fint med falska flätor.

    SvaraRadera
  2. Guud va fina dina sockor blev! Blir sugen att sticka såna. Bra att ha och mysa omkring i.Händelsen i Norge är som sagt obegriplig, obehaglig och vidrig.

    SvaraRadera
  3. Nämen, sådana har jag också suttit och knåpat med. Roliga flätor att göra och det går så snabbt. Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Himla fina sockor! Det är kul med falska flätor, man får mycket för besväret typ! :-)))
    Och Norge ja... Är galningarna inte vänster, så är de höger, är de inte muslimer, ja då är de kristna. Alla verkar vara män, dock. Suck. Har spenderat dagarna med att tänka på syskon och föräldrar till de som dödades. Det är hysteriskt illa.

    SvaraRadera
  5. Så fina falska flätor du stickat. Dem gillade jag också att göra!
    Tack för kommentaren om sjalen. Det är så roligt att spetssticka. Gör det du med! :-)

    SvaraRadera
  6. Vilka fantastiskt fina sockar! Och muddar!

    SvaraRadera