söndag 27 juli 2014

Nja.

Nja. Jag tror inte jag gör klar denna början till en sjal. I alla fall inte nu. Jag gillar strukturen, och jag gillar hur det känns med virkat i alpacagarn, men jag gillar INTE formen. Den blir helt enkelt för V-formad för min smak. Jag har väl ökat för mycket i mitten antar jag, kanske hade det räckt att öka vartannat varv istället för varje varv.


Funderar istället på om jag ska köpa lite bomullsgarn och virka något i. Har ju en mysig stickning på gång, men när det är så varmt som det varit senate veckorna, så är det mest jobbigt att sticka med alpaca och kidsilk, särskilt när stickningen börjar bli lite större. Så något virkat i bomull kanske.

Och jag har märkt att jag i allt större utsträckning kollar på Pinterest för inspiration, istället för Ravelry. Tror att det dels beror på att bilderna är oftast snyggare där, men så tycker jag också att det finns MER av framför allt virkat där än på Ravelry.

För övrigt har jag ett lite kluvet förhållande till virkat. Jag tycker att jag är en stickare, och för det mesta tycker jag att stickat är finare. Men det är ju så sjukt roligt att virka, och liksom friare och enklare! Och via Pinterest så har jag insett att virkat i kläder visst kan vara riktigt fint och modernt (och inte alls se ut som något som rymt från 70-talet...)

7 kommentarer:

  1. Att virka är kul, men jag la ner det efter att inte ha hittat några fina mönster som man kan virka klädesplagg av. Men nu tänker jag kolla på Pinterest istället och se vad jag kan hitta i inspirationsväg:) så tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte nog också först att jag var en stickare men så har jag börjat virka mer och mer. Nu virkar jag nog lika mycket som jag stickar men virkning tillhör nog sommaren mer tror jag :)
    Förstår att ni hade kul i London :)

    SvaraRadera
  3. Det går i vågor för mig vad gäller virkning, men du har helt rätt att man får vidga vyerna om man ska hitta snygga idéer.Förstår vad du menar med formen på sjalen ...ditt förra inlägg var en dejavu för mig :-) vi gjorde typ samma resa förra året och vi var mycket nöjda London är en härligt pulserande stad med mycket kvar att uppleva dit kan jag tänka mig att åka fler gånger :-)

    SvaraRadera
  4. Virkat är jättefint! Jag skulle verkligen vilja bli bättre på det, men jag antar att det bara är att öva på som gäller. :) Tur att det är så roligt med textila slöjdtekniker!

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om att strukturen är jättefin. Den skulle passa till en rund sjal, där man ökar på annat sätt än i mitten...

    Och tack för din rara kommentar om min haruni! :)

    SvaraRadera
  6. "Rustik" gillar jag! Tack för komplimangen!
    Jättefint mönster på din sjal, men jag skulle också tycka den var för "V"

    SvaraRadera
  7. Jag är nog också mera stickare än virkare även om jag virkar ibland. Håller med att Pinterest är en otroligt bra inspirationskälla - har själv massor med boards där. Själv har jag ägnat mig åt familjen och pyssel på gården i norr, så det blir inte så mycket stickat eller broderat när jag är här. Ha det gott!

    SvaraRadera