fredag 10 februari 2012

Årets första FO - Limakoftan






ÄNTLIGEN!

Jag vet att jag hållit på länge med ett projekt, när till och med maken tittar på byltet i mitt knä och säger; "Har du inte stickat på den där väldigt länge nu?" Det gjorde han i början av denna vecka, så jag förstod att jag måste få till ett avslut illa snabbt! Dock krävdes det en hemmadag från jobbet (på grund av att jag var ouppmärksam och lyckades vricka foten på promenaden till jobbet igår), för att jag skulle bli klar med koftan! Det har tagit tid bland annat för att jag repat upp ganska mycket vid några tillfällen, mest på grund av att jag gjort kardinalfelet när man stickar sådan här kofta - inte provat tillräckligt ofta!

Jag har använt mig av två olika garn, i nästan samma färg men olika kvalitet då. Jag ville ha sjalkrage och jag ville ha fickor, och så blev det även om det inte blev som jag tänkt från början. Då ville jag ju tex ha "isydda" fickor. Det allra svåraste på hela koftan, var att sy fast fickorna fint. Till slut blev jag i alla fall nöjd. Sen var det himla drygt att sticka sjalkragen i Cotton Viscose, tog jättelång tid! Limagarnet är ett av mina favoritgarner (liksom storasyster Nepal)

Och HELT klar är jag inte, en sak är kvar. Jag har inte bestämt om jag ska ha någon knäpp-anordning ännu, på bilderna har jag helt provisoriskt knutit ett sidenband igenom bara. Tycker det ser rätt bra ut, men det är ju rätt opraktiskt så i den här formen blir inte sidenbandet kvar. Ska ta en sväng till garnaffären och se om jag kan hitta något som kan passa, eller om jag helt enkelt ska sy fast ett lite bredare sidenband.

Samtliga bilder ovan är något litet redigerade, för jag vet inte varför men det var rent ut skitsvårt att få till den röda färgen på bilderna! Den som ligger allra närmast, är bakifrånbilden (i alla fall på min dator).

Den är inte perfekt, men den är tillräckligt bra för att jag inte ska skämmas om någon som kan sticka, tittar närmare på den! :-D

Mönster: Koftans Kofta har jag utgått ifrån, och så har jag ändrat utifrån hur jag vill ha den. Så himla roligt och kreativt!
Garn: Drops Lima och Drops Cotton Viscose. Det gick nog åt ca 800 g Lima (obs, gissning, vet inte riktigt!), och mindre än 200 g Cotton Viscose.
Stickor: Rundsticka nr 4,5, och så strumpstickor i samma storlek till armarna. Till ärmmuddarna använde jag strumpstickor 3,5.
Storlek:  Lagom till mig, så L då.
Svårighetsgrad (för mig): 3 av 5. Själva basmönstret är ju glimrande bra, och när man väl har gjort en så man fattat principen, så är det lätt att justera och utveckla.
Nöjdhetsgrad: Definitivt 5 av 5.

5 kommentarer:

  1. Hej Blenda,
    jag gillar din variation med kragen, skulle jag komma ihåg när jag sticka min andra koftanskofta.

    Trevlig helg!
    maliz

    SvaraRadera
  2. Den som väntar på något gott! Jättefin blev den, och hur toppen är det inte at känna sig så där häligt nöjd med något man lagt ned så mycket tid på! Lima lär ju inte heller noppa sig... :-))) JAg gillar ärmarna, de är coola. Och fickor, sticka fickor är svårt, har inte kommit dit än!
    Ha en härlig helg, jag sitter i soffan, krasslig och eländig, under ett par yllefiltar.

    SvaraRadera
  3. Yay! Grattis till ett färdigt projekt som du är nöjd med! :)

    Den ser jättehärlig ut din kofta - gillade ffa sjalkragen och de lite puffiga ärmarna. De gjorde att den verkligen ser BEKVÄM ut!

    SvaraRadera
  4. Ja jäklar vad bra den blev! Ser fram emot att få se den live snart :-)

    SvaraRadera
  5. Snygg
    Skall snart sticka min första kofta, så jag är riktigt nyfiken på hur det skall gå.

    SvaraRadera